Jul 21, 2014

15 Mercun Paling Legend Di Malaysia




Selamat Hari Raya!! Lambat lagi.. Hehe! Sebut pasal mercun, budak-budak kampung memang no #1 pasal ni. Budak-budak urban? iPad, iPod, Tablet, etc.. pom� dalam gadget je pun. 

Untuk pengetahuan, mercun boleh di definisikan sebagai alat yang digunakan untuk menghasilkan bunyi yang boleh membuat orang lain melatah kerana terkejut dengan bunyi mercun tersebut. Simple as that. Get it?


1. MERCUN PAPAN




Mercun papan ni agak femes masa dulu. Sekali bakar terus meletup bertubi-tubi.


2. MERCUN BOLA




Tengok bentuk dah tau kan ni jenis mercun apa? Ini adalah mercun bola kerana bentuknya yang bulat seperti bola. Mercun ni agak bahaya kerana banyak kes putus jari, putus halkum, etc disebabkan main mercun ni. Tak dapat nak salam Ibu Bapa raya nanti.


3. MERCUN TELUR




Yang ni adalah mercun telur. Bentuk mercun ni macam telur ayam bukan telur orang ok. Saiznya lebih kurang macam telur ayam (GRED kecik) yang korang beli di kedai runcit tu.


4. MERCUN MANCIS




Mercun ni berbentuk seperti mancis kayu tapi gemuk sikit dari mancis kayu. Mercun ni boleh guna untuk bom ikan di sungai.


5. MERCUN KETUPAT




Mercun ketupat, mercun ni tak boleh dimakan walaupun bentuknya seakan-akan ketupat. Kalau di makan nescaya meletup di perut.


6. MERCUN LEBAH




Mercun ni digelar mercun lebah kerana mercun ni kejar orang. Cara untuk melarikan diri dari mercun ni adalah jangan main mercun ni.


7. MERCUN NAGA




Mercun naga, mercun yang menghasilkan percikan api seakan-akan naga. Walaupun bunyinya tak kuat, tapi percikan apinya sangat bahaya. Kalau kena kulit boleh tinggal tulang jer, tak dapatlah nak beraya.


8. MERCUN ROKET




Mercun rocket adalah mercun yang sangat menarik untuk dimainkan. Ini kerana mercun ini mampu terbang tinggi berdasarkan sudut yang kita tentukan. Harga dulu 30 sen sebatang.


9. THUNDER CLAP




Meletup kuat di udara. Gile legend nih.


10. POP POP




Mercun yang paling selamat untuk dimainkan dan sesuai untuk kanak� riang serta gadis-gadis manja


11. MERCUN KATAK





Yang ni meletup sambil melompat lompat.


12. MERCUN DAS





Mengeluarkan banyak warna


13. MERCUN TARIK





Tarik tali kiri dan kanan pastu meletop.


14. MERCUN AYAM




15. MERIAM BULOH




Mengunakan elemen kabait + air liru + api + buloh. Bunyi dia memang memuaskan hati yang main meriam ni, tapi tidak memuaskan hati jiran jiran sebelah & juga akan mencederakan diri sendiri.



P/s : Sayangi diri anda. jangan main mercun. Sendiri kena, sendiri tanggungjawab ye.
Via-MediHub
Reactions:

azrul perasit

Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

0 comments:

 
biz.